KOMUNIKASI TERAPEUTIK PERAWAT BERHUBUNGAN DENGAN KEPUASAN PASIEN DI IGD WILAYAH PUSKESMAS SUKOHARJO
Abstract
Kepuasan pasien merupakan hal penting dalam mengukur kualitas layanan kesehatan. Salah satu faktor yang berkaitan adalah komunikasi terapeutik perawat yang digunakan untuk pemberian Asuhan Keperawatan dan membantu pasien dalam mengatasi masalah yang sedang dihadapi pada saat perawatan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan antara komunikasi terapeutik perawat dengan kepuasan pasien di IGD Wilayah Puskesmas Sukoharjo. Jenis penelitian adalah kuantitatif dengan pendekatan Cross Setional. Populasi penelitian adalah pasien sejumlah 57 responden. Teknik Sampling Non Probability Sampling dengan metode Accidental Sampling dan didapatkan 50 responden. Pengumpulan data menggunakan kuisioner Komunikasi Terapeutik dan Kepuasaan Pasien.. Hasil penelitian menunjukan bahwa Komunikasi Terapeutik kategori baik sebanyak 32 pasien (64%) dan pasien puas sebanyak 31 pasien (62%). Analisa data dengan Uji Kendall Tau. Hasil Statistik menunjukan p-value =0,000 dan nilai koefisien korelasi 0,569. Kesimpulan penelitian adalah ada Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat dengan Tingkat Kepuasan Pasien di IGD Wilayah Puskesmas Sukoharjo.
Patient satisfaction is an important thing in measuring the quality of health services. One related factor is the nurse's therapeutic communication which is used to provide nursing care and help patients overcome the problems they are facing during treatment. The objective of the study was to establish the link between the therapeutic communication of nurses and the levels of patient satisfaction in the emergency department of the Sukoharjo Community Health Center. This research utilized a quantitative method with a cross-sectional approach. The total population consisted of 57 respondents. The sample was 50 respondents using the non-probability Sampling technique with the Accidental Sampling method. Data were collected utilizing nurses’ therapeutic communication and Patient Satisfaction questionnaires.. The results revealed that Therapeutic Nurse Communication was in the good category with 32 patients (64%), and the patient was in the satisfied category with 31 patients (62%). Data analysis operated the Kendall Tau test. The statistical test obtained a p-value of 0.000 and a correlation coefficient of 0.569. The research concluded a relationship between Nurse Therapeutic Communication and Patient Satisfaction levels in the Emergency Department of the Sukoharjo Community Health Center.
Copyright (c) 2024 Jurnal Kesehatan Kusuma Husada
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The copyright of the published articles belongs to Jurnal Kesehatan Kusuma Husada.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.